sportkleding

Goede sportkleding is bepalend voor een goede sportprestatie. We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat je niet in belachelijke carnavalskleding of in een spijkerbroek moet gaan sporten. Maar waarin dan wel? Er zijn talloze merken, schoenen, broeken, shirts, etc. Voor elke sport is dan weer iets anders geschikt. In dit artikel zullen we je helpen met een keuze maken in de wereld van sportkleding!

Yoga/Pilates

Yoga en Pilates zijn van een trend uitgegroeid tot sporten waar sommigen bij zweren! En dat is ook niet gek, beide sporten zorgen op een rustige manier voor een ontzettend sterk lijf (en een sterke geest). Pilates versterkt belangrijke spieren, maakt ze slank en strak – zonder ze te vergroten. Vooral rond je middenrug worden je spieren sterker. Dit verbetert je houding onmiddellijk. Yoga zorgt ook voor slanke en sterke spieren, maar tijdens de oefeningen ligt de focus vooral op de ademhaling. Door rustig en diep te ademen wordt de aanmaak van het stresshormoon cortisol gestopt. Qua sportkleding is het belangrijk dat de kleding flexibel is en kan meebewegen met je lichaam. Je kunt kiezen voor strakke broeken en een strak hemdje/shirtje. Maar we zien ook vaak (voornamelijk bij yoga) dat de beoefenaars kiezen voor ruime kleding van een dunne stof. Dit is helemaal aan jou! Goede sportmerken in deze categorie zijn onder andere: Nike, Röhnisch, YogaStyles, Urban Goddess.
 

Sportschool

In de sportschool zijn veel verschillende spiergroepen te trainen. Als je veel aan cardio gaat doen, is het aan te raden om een goede strakke sportbroek te dragen. Bij voorkeur eentje die doorlaatbaar is. Verder volstaat een simpele joggingbroek gewoon. Wat betreft een shirt kun je in principe aan doen wat je wilt, dit maakt niet heel veel uit. In ieder geval iets waar jij je fijn in voelt!

Buitensport

Wanneer je aan buitensport doet is het vooral ontzettend belangrijk om op te letten dat je goed gekleed bent voor elk weer.

surfen

Het weer wordt steeds beter en de zomervakantie komt dichter en dichterbij. Het verlangen om op vakantie te gaan begint te kriebelen… Wellicht heb je al plannen voor een vakantie, zoals een surfvakantie! Als je van plan bent voor het eerst een surfplank te bestijgen, of als je nog een beginnende surfer bent, dan is dit artikel voor jou. We zullen de do’s en don’ts voor je op een rijtje zetten en wat algemene tips!

Algemene tips

Om te beginnen zullen we je een paar algemene tips geven. Kies ten eerste een mooie bestemming uit, surf het internet af (haha, see what we did there), en lees vooral veel reviews. Let vervolgens goed op wanneer je de vakantieperiode kiest. Let vooral op het ‘seizoen’, aangezien je in sommige seizoenen beter kan surfen in verband met het weer en de wind op dat moment. Zorg er verder voor dat je veel en genoeg kleding meeneemt (kijk hier voor zomerse ibiza kleding), maar ook een wetsuit! Ten slotte nog de tip om goed contact te houden met vrienden en familie: je doet iets cools maar ook relatief iets gevaarlijks. Geef dus vaak een belletje of stuur ouderwets een kaartje (met een postzegel, hoeveel zou die kosten?).

Do’s en don’ts

Huur daar op bestemming een surfboard in plaats van dat je er een mee zeult. Niet dat we er van uitgaan dat je zelf al een surfboard hebt, maar je zou er natuurlijk één kunnen lenen. Ons advies is om dat niet te doen. Het bespaart ongelofelijk veel ruimte en gedoe, daarnaast is de kans op beschadiging erg groot wanneer je hem mee neemt als bagage.
Kies een goede surfschool uit daar op bestemming, ook hierbij geldt: lees veel reviews. Je hebt goede begeleiding nodig voordat je in het diepe wordt gegooid. Leer de basics en leer veilig surfen. Het is belangrijk dat je je op je gemak voelt bij de instructeur.
Doe van tevoren aan wat krachttraining, ga naar de sportschool zodat je stevig op je surfplank kan staan zo.
Onthoud ten slotte dat je het langzaam aan mag doen! Neem de tijd die jij nodig hebt.

sportopleiding

Er zijn tegenwoordig zo veel verschillende opleidingen, dat we door de bomen haast het bos niet meer kunnen zien. Gelukkig weten jullie, als bezoekers van deze site, dat jullie sporten heel leuk en interessant vinden. En raad eens?! Er bestaan natuurlijk verscheidene sportopleidingen. Op verschillende niveaus, en in verschillende plaatsen. Deze opleidingen worden over het algemeen als erg leuk ervaren: het is actief, de stages (https://www.nustage.nl/) zijn leuk, de leerstijl is fijn, etc. In dit artikel zullen we een paar (grote) sportopleidingen bespreken!

ALO: Academie voor Lichamelijke Opvoeding

Dit is een opleiding op HBO-niveau: het is een lerarenopleiding voor lichamelijke opvoeding. De ALO zit in meerdere steden in Nederland. Ze vestigen zich in: Zwolle, Den Haag, Eindhoven, Nijmegen, Groningen en Amsterdam. De reviews over deze opleiding zijn positief. Hij is erg gericht op het werkveld, waardoor je een goede indruk krijgt. Zo loop je in het eerste jaar al stage. Mocht je het toch niet zo leuk vinden, dan ben je daar bij deze opleiding al snel achter. Verder is er sprake van een goede afwisseling tussen theorie en praktijk. Wat je leert kun je daarna gelijk toepassen. De sfeer is ook goed: niet al te streng, maar wel controlerend. Tot slot is het niveau niet makkelijker of moeilijker dan andere HBO-opleidingen.

CIOS: Centraal Instituut Opleiding Sportleiders

Het CIOS is op MBO-niveau, maar heeft wel wat meer gespecificeerde richtingen dan een enkele andere MBO sportopleiding. Zo kun je kiezen uit: sport- en bewegingscoördinator sport, bewegen en gezondheid, MBO dans, CIOS sport- en bewegingscoördinator (niveau 4), CIOS sport- en bewegingsleider (niveau 3) en CIOS sport- en bewegingsbegeleider (niveau 2).

De eerst genoemde opleiding is alleen te volgen in Haarlem – Hoofddorp. De tweede opleiding, MBO dans, is te volgen in Goes – Breda en in Sittard – Venlo. De laatste drie opleidingen vestigen zich in: Arnhem, Goes – Breda, Haarlem – Hoofddorp, Heerenveen – Leeuwarden en Sittard – Venlo.

Tot slot zijn er nog veel meer MBO sportopleidingen, deze zijn onder anderen te vinden op de ROC scholen.

sporten-sponsor

Welke sport je ook beoefent, er kan altijd een mogelijkheid zijn om je te laten sponsoren. In dit artikel zullen we de verschillende aspecten hiervan behandelen. Wat houdt het in als iemand/iets je sponsort? Hoe bereik je het dat iemand/iets je gaat sponsoren?

Wat houdt sponsoren in?

Het werkwoord sponsoren betekent letterlijk financiële steun bieden. Een sponsor is een organisatie (bedrijf) of een persoon, die een persoon, een groot project, een team of een evenement steunt door geld of middelen te geven. In ruil daarvoor zal het bedrijf (bijvoorbeeld) publiciteit verkrijgen, door de merknaam te weergeven.

Sportsponsoring is de meest voorkomende soort van sponsoring. Dit kwam (écht) op gang na de Olympische Spelen in Los Angeles in 1984, er was toen sprake van een succesvolle sponsorpropositie. Feitje: in 2009 lag het totale sportsponsor bedrag wereldwijd op 21,6 miljard (!) euro.
Bekende sporticonen worden gebruikt om producten, niet-sport producten, te promoten via sport om mensen over te halen het product aan te schaffen. Kennen jullie de Calvé-pindakaas reclame nog met Pieter van den Hoogenband?

Hoe zorg je ervoor dat iets/iemand je sponsort?

Eigenlijk moet je in het begin een soort reclame voor jezelf maken. Dit kan bijvoorbeeld door echt in persoon langs te gaan bij bedrijven en dergelijke. Laat dan flyers drukken die je achter kan laten. Tip: als je dit doet in de vorm van een vector bestand, weet je zeker dat de kwaliteit in tact blijft.

In de topsport gaat dit allemaal een stuk gemakkelijker. Deze wedstrijden komen namelijk veel meer onder de aandacht van het publiek (en dus de consumenten waar sponsors zich op richten). Vaak worden wedstrijden uitgezonden. Zie maar eens het voorbeeld hierboven van de Olympische Spelen.
Als niet-topsporter is het belangrijk om iemand over te halen dat de merknaam op bijvoorbeeld het tenue voor publiciteit zorgt omdat er over het algemeen veel mensen komen kijken naar de wedstrijd.

muzieksporten

Er is veel onderzoek gedaan naar sporten op muziek, en of dit voor een betere sportprestatie zorgt. De uitkomsten zijn bevestigend: muziek kan inderdaad voor een betere sportprestatie zorgen! In dit artikel zullen we dit uitgebreider behandelen en kijken naar het verschil tussen duurtraining en krachttraining. Zal een cd van hitzone zorgen voor beter uithoudingsvermogen? Of bereik je dit met klassieke muziek? Wij zoeken het voor je uit!
 

Effecten van muziek

Een van de eerste bewijzen werd gevonden door een Amerikaanse onderzoeker, Leonard Ayres, in 1911: fietsers fietsen sneller als er een band langs de baan speelt, dan wanneer er een stilte heerst. Sindsdien komt er alleen maar meer bevestiging dat muziek het lichaam (en de geest) beïnvloedt tijdens het sporten.

We zullen de effecten van muziek hieronder kort opsommen:

  • Door muziek te luisteren wordt je afgeleid waardoor je de pijn en vermoeidheid als het ware ‘vergeet’
  • Je uithoudingsvermogen wordt vergroot (sluit een beetje aan op het vorige punt)
  • Vrolijke muziek zorgt ervoor dat je je beter voelt doordat er meer dopamine wordt geproduceerd
  • Door meer dopamine kan je je goed focussen op het bewegen

 

Muziek en duurtraining

Zoals eerder vermeld kan muziek je afleiden van het gevoel van vermoeidheid. Negatieve gedachten worden onderdrukt door muziek. Hierdoor verhoogt je uithoudingsvermogen, wat natuurlijk belangrijk is bij duursporten. Daarnaast beweeg je al snel mee op het ritme van de muziek, waardoor het sporten constanter en efficiënter wordt.

Muziek en krachttraining

Sporters kunnen een gewicht vaak langer vasthouden op een bepaalde positie terwijl ze naar muziek luisterden, dan sporters die niet naar muziek luisterden. Hieruit zou je kunnen concluderen dat muziek een positieve invloed heeft op isometrische krachtinspanning (dit zijn statische inspanningen waarbij de lengte van de spier niet verandert).

Bij krachttraining werkt rustige muziek niet tot nauwelijks, je moet in plaats daarvan naar stimulerende muziek luisteren wil je de positieve effecten ervaren.

johancruijff

Sommige sportlegendes wisten al vroeg dat ze topsporter zouden worden, bij wijze van spreke al toen ze uit alle pampers maten groeiden. Anderen begonnen pas op latere leeftijd met sporten en ontdekten pas later hun talent.

Leefstijl

Als topsporter moet je goed eten en (vanzelfsprekend) goed sporten. Veel sportlegendes hebben wel eens creatine/kreatine gebruikt. Dit is goed voor je spieren omdat je spieren dan snel worden voorzien van energie, vooral bij sporten met uithoudingsvermogen is dat super belangrijk. Bij dit soort voedingssupplementen is het belangrijk om goed te blijven eten. Dit is dan ook een groot onderdeel van de leefstijl van topsporters. We zullen nu kort het leven van een paar (voormalig) topsporters uitlichten.

Johan Cruijff

Nummer 14, de Verlosser, oftewel: Johan Cruijff. Hij werd geboren in april 1947, in Amsterdam. Van 1964 tot 1973 speelde hij bij Ajax, daarna FC Barcelona (1973-1978), Los Angeles Aztecs (1979), Washington Diplomaten (1980), Levante (1981), Ajax (1981-1983) en ten slotte Feyenoord (1983-1984).

Als voetballer had Johan Cruijff zijn grootste successen bij Ajax, en als trainer bij Barcelona. Maar één trainer pakte meer prijzen met Barcelona dan Cruijff, dit was zijn voormalige pupil Josep Guardiola.

 

Max Verstappen

Max Verstappen werd geboren op 30 september 1997 in Hasselt. Zijn volledige naam is Max Emilian Verstappen. Vanaf kinds af aan heeft hij het racen al in mijn bloed zitten. Allebei zijn ouders hebben deze genen namelijk door gegeven: Jos Verstappen en Sophie Klumpen. Zijn moeder was namelijk een goede kartster. Nog voordat hij zijn eerste stappen kan zetten, is hij al op de kartbaan te vinden. En dit heeft werkelijkwaar zijn vruchten afgeworpen.

Anton Geesink

Deze legende van het judo werd geboren op 6 april 1934, in Utrecht. Anton Geesink, 1,98 m lang en 120 kg zwaar, won als eerste niet-Japanner de wereldtitel in de judoklasse alle categorieën.

Sven Kramer

Sven Kramer is geboren in Oudeschoot op 23 april 1986, hij is een Nederlandse langebaanschaatser. Op de 5000 meter is hij tweevoudig olympisch kampioen, achtvoudig wereldkampioen allround en achtvoudig Europees kampioen.

gezondetensporten

Sporten en goed eten zijn vrijwel onlosmakelijk verbonden. Het is namelijk erg belangrijk om naast en bij het sporten goed te eten, met gezond eten verbeter je je sportprestaties. Daarnaast helpt het bijvoorbeeld ook om blessures te voorkomen. Toch kunnen zich veel problemen voor doen bij het creëren van een gezond eetpatroon. Zo is het ten eerste lastig om elke keer inspiratie op te doen voor een maaltijd, dit kun je gelukkig vrij makkelijk oplossen door elke keer door te kijken in de ah bonus. Vervolgens is het vaak een uitdaging om dit structureel en lang vol te houden. Het grootste probleem is misschien wel wannéér je moet eten en drinken. Sporten op een lege maag én sporten op een volle maag vermindert je prestatie.

Eten en drinken vóór het sporten

Voor voldoende energie en vocht voor het sporten zou je ongeveer 2 tot 3 uur ervoor een goede maaltijd moeten eten en een halve liter (500 ml) drinken.

Een grote maaltijd vlak voor het sporten eten is geen goed idee omdat hierdoor maagklachten kunnen ontstaan. Het verteren van je voedsel vraagt namelijk om een constante aanvoer van bloed naar het maag-darmkanaal. Wanneer je gelijk hierna gaat sporten, vragen je spieren ook om dit (zuurstofrijk) bloed. Mocht je toch vlak van tevoren iets willen eten, eet dan een kleine portie zonder producten met veel eiweit, vet of voedingsvezels — deze producten blijven namelijk lang aanwezig in je maag. Eet iets kleins met voldoende energie en voedingsstoffen waardoor het hongergevoel wordt voorkomen. Ook kun je ervoor kiezen om de ene helft vóór het sporten te eten en de andere helft ná het sporten.

Waarom sporten op een lege maag simpelweg dom is: je spieren krijgen te weinig energie waardoor de spieropbouw eigenlijk wordt tegengewerkt. Daarnaast is het een fabel dat dit voor snellere vetverbranding zorgt. Een gevolg van sporten op een lege maag is ook dat je doordat je minder energie hebt eerder stopt en neemt de kans op flauwvallen toe door het lage glucosegehalte van je bloed.
Tot slot is voldoende drinken erg belangrijk, voorkom uitdroging! Als je intensief sport verlies je veel vocht, je hebt anderhalf keer zo veel vocht nodig om dit aan te vullen.

Eten en drinken tijdens het sporten

Zoals hiervoor gezegd is drinken tijdens het sporten belangrijk om je vocht aan te vullen, anders raak je snel uitgedroogd. Los van het sporten zou je per dag 1,5 tot 2 liter water/vocht moeten drinken. Eten tijdens sporten raden we eigenlijk af als je korter dan 60 minuten sport. Sport je langer (en wellicht intensiever) dan kun je sportrepen/mueslirepen eten om je energie op peil te houden.

Eten en drinken ná het sporten

Na een intensieve training heeft je lichaam energie nodig om weer helemaal te kunnen herstellen. Het is daarom belangrijk dat je een goede maaltijd eet, het is de belangrijkste maaltijd van je dag! Probeer altijd binnen een uur na het sporten je maaltijd te eten. Je lichaam heeft de voedingsstoffen op dit moment hard nodig. Het is verstandig om vooral koolhydraten en eiwitten te eten na het sporten. Deze voedingsstoffen vinden we vaak in een zogenaamde hoofdmaaltijd: een ontbijt, een lunch, of een diner. Zij leveren alle stoffen die je nodig hebt, dus probeer indien mogelijk het sporten om zo’n hoofdmaaltijd heen te plannen.

Bij Skate Fresh schrijven wij over sport! Er zijn veel sporten waarvan weinig mensen weet hebben. In dit artikel zullen we daarom vijf verschillende sporten uitlichten die wat onbekender zijn – inclusief filmpjes, enjoy!

 

Ultimate frisbee

Ultimate frisbee is een veldsport die zowel in de zaal als buiten gespeeld kan worden. Deze teamsport wordt binnen en op het strand gespeeld in teams van vijf, terwijl de teams op het gras bestaan uit zeven personen. De bedoeling van het spel is om de frisbee is de eindzone van de tegenstander te vangen (denk aan rugby). Lopen met de frisbee mag niet en ook langer vasthouden dan 8 (binnen) of 10 (buiten) seconden is verboden. Daarnaast is fysiek contact ook uitgesloten. Er is geen scheidsrechter bij, de spelers zijn zelf verantwoordelijk: fairplay.

 

Curling

Terwijl curling in Canada volkssport nummer één is, zijn Nederlanders bijna niet bekend met de sport. Een wedstrijd wordt gespeeld in teams van vier, de aanvoerder van een team heet de skip en hij bepaalt de strategie. Elk team heeft acht stenen, voorzien van een handvat. De teams spelen om en om hun acht stenen, vanaf de ene kant van de curlingbaan naar het ‘huis’ aan de andere kant (de gekleurde cirkels). De skip gooit de steen, of beter gezegd; laat de steen los terwijl hij er een draai aangeeft (een ‘curl’). Vervolgens volgen twee teamgenoten de steen en vegen de baan. Voor elke steen die dichter bij het huis ligt dan die van de tegenstander, krijgt een team één punt.

 

Voltige

Voltige is acrobatiek op een paard, er worden allerlei turnoefeningen uitgeoefend op een bewegend paard. Het paard loopt voltes aan een lange lijn, in stap, draf of galop. Om de buik van het paard zit een speciale voltigeersingel, voorzien van handvatten en beugels. Vroeger was voltige vooral te bewonderen als showelement in het circus. Ook werd het een tijd gebruikt als militaire training. Pas sinds 1950 heeft voltige zich ontwikkeld tot een echte sport, helaas nog steeds geen olympische sport.

 

Lacrosse

Lacrosse is een teamsport, waarbij elk teamlid een stick draagt met aan het einde een netje, waar de bal in kan. Met behulp van de stick moet een team in het doel van de tegenstander schieten om zo één doelpunt te krijgen (hockey). De lacrossebal is een harde rubberen bal.

 

Inline-skaten

Inline-skaten is een onderdeel van de skatesport. Het is eigenlijk voortgekomen uit het rolschaatsen. Nu worden er veel verschillende soort tricks mee gedaan of worden er lange afstanden gereden.

 

We kunnen ondertussen denk ik wel zeggen dat skaters een eigen kledingstijl hebben gecreëerd. Het imago van lage broeken zijn ze ondertussen wel kwijt, tegenwoordig is het veel stijlvoller geworden. Steeds vaker zien we die ‘casual-skate-stijl’ dan ook terug in festival outfits. En wist je dat veel nieuwe sneakers speciaal zijn gemaakt om te skaten? Maar welke zijn nou de beste en vetste?

De Stefan Janoski Skate Shoes zijn natuurlijk de gouden oude. Nike begon hier tientallen jaren geleden mee en ondertussen zijn er allerlei verschillende ‘versies’. Zo heb je nu de Stefan Janoski Max, de Stefan Janoski Hyperfeel en de Zoom Stefan Janoski – zoals we hem kennen. Niet alleen zien deze schoenen er oprecht leuk uit, ze zorgen ook voor veel grip door de mooi afgewerkte zool. Ze verschijnen met steeds apartere printjes en kleuren, een breed aanbod om uit te kiezen dus.

janoski

Vans staan daarnaast ook bekend als ‘skate shoes’. De Vans Half Cab’s werden opvallend veel gedragen. Nu overigens nog steeds al heeft Vans ondertussen veel nieuwe modellen uitgebracht. De slip on’s (zonder veters) zijn erg populair onder skaters, maar ook de Old School zwart witte sneaker heeft zijn comeback gemaakt. Deze schoen is heerlijk zacht van binnen en biedt veel steun.

vans

Ook skaters met schoenen van Supra zien we veel op de boards staan. Dit merk is nooit buitensporig populair geweest, maar staat wel voor kwaliteit. De schoenen zijn uit fijn materiaal gemaakt (waardoor ze vrijwel geen blaren kunnen veroorzaken) en zorgen ze door de zool voor een goede grip.

supra

Ten slotte vragen wij ons af welke skateboarder aan welke schoenen de voorkeur zou geven. Tony Hawk heeft bijna zijn hele carrière gekozen voor de Old Skool Vans, en dan de high-top versie. De zool van deze schoen zorgt, zoals reeds gezegd, voor een stevige grip en door de high-top ook ondersteuning.

Welke schoenen zou jij kiezen?